Pinterest voor organisaties

De buzz rond het nieuwe sociale mediakanaal Pinterest klinkt overal door op internet. Met een groei van 3000 procent sinds mei 2011 is het booming of lijkt dat maar zo. Simmertwirre ging op onderzoek uit en keek wat het voor organisaties kan betekenen.

 

 

 

Het digitale prikbord dat Pinterest heet

Pinterest is een digitaal prikbord waarop bezoekers beeldmateriaal plaatsen en dit delen met anderen. Geplaatst materiaal heet een pin. Is een pin de moeite waard dan klikken anderen op like of sturen het met een re-pin door naar hun eigen moodboard. Een moodboard is een prikbord over een specifiek onderwerp. Door verschillende moodboards aan te maken orden je de onderwerpen waarover je pins plaatst en verzamelt. Net als bij andere sociale media kunnen anderen je volgen of kun je hen volgen.

 

Pinterest in cijfertjes

Slimme organisaties vragen zichzelf natuurlijk eerst af of hun doelgroep zich op Pinterest beweegt en of het bij hen past. Hier volgen enkele cijfers:

  • Pinterst is vooral populair onder vrouwen (68 procent tegen 31 procent mannen).
  • Gemiddeld duurt een bezoek aan de website 15,8 minuten. Ter vergelijking: bij Facebook is dit 12,1 minuten, YouTube 16,4 minuten en Twitter 3,3 minuten.
  • 50 procent van de bezoekers heeft kinderen en een aanzienlijk deel verdient laten we zeggen best behoorlijk: $100.000+
  • De groep tussen 25 en 34 / 35 en 44 jaar is het best vertegenwoordigd. Respectievelijk 27,4% en 22,1%.
  • 1,36 miljoen mensen bezoeken Pinterest dagelijks.

 

‘Moet’ je iets met Pinterest?

Organisaties gericht op consumenten moeten Pinterest zeker in de gaten te houden. Hoewel het op dit moment nog even zoeken is naar Hollandse merken, zijn ze hier in Amerika al een stuk verder in. Je ziet zelfs dat merken al volop aanwezig zijn, zonder dat ze zelf deelnemen. Een voorbeeld hiervan is HEMA. Of dit fenomeen zich ook in Nederland doorzet is natuurlijk afwachten, maar je oriënteren kan natuurlijk nooit geen kwaad. Weet je zeker dat je met Pinterest aan de slag wilt? Zet dan in elk geval het volgende voor jezelf op een rijtje.

 

Op naar Pinterest!

Zit de doelgroep op Pinterest en past het product of de dienst die je levert bij het medium? Kijk dan hoe je Pinterest in kunt zetten. Zoals bij alle sociale media is het niet een kwestie van heel hard op de eigen borst kloppen maar aansluiten op de beleving van anderen.

  • Kies content bewust en met gevoel voor de onderwerpen waar je doelgroep affiniteit mee heeft. Denk hierbij aan trends en tips rondom het onderwerp waar de organisatie zich mee bezighoudt.
  • Zorg voor een merkbeleving en dat het verhaal zich rond het merk opbouwt (social storytelling).
  • Laat followers meedoen (ontwikkeling product of dienst, wedstrijd etc)
  • Koppel Pinterest aan andere sociale mediakanalen. Van een pin kun je een tweet maken en een post op Facebook of Hyves.
  • Op de website of blog hoort natuurlijk een Pin button thuis.

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *