Na kiespijn volgt… een koerswijziging

Heeft uw organisatie weleens last van kiespijn? Simmertwirre wel. De pijnplek werd zonder verdoving behandeld en bracht een nieuw inzicht met zich mee.

 

 

‘Wat onderscheidt jouw organisatie van een ander?’ is vaak een van de eerste vragen die ik mijn klanten stel. En ook al lijkt het een simpele vraag, het ware antwoord geven is vaak moeilijker dan je in eerste instantie denkt. Kwaliteit? Eh, service? Het antwoord verzandt al snel in algemeenheden. En wat doe je nu eigenlijk? Ook al zo’n lastige als je van alles kunt en aan alles plezier beleeft.

Gelukkig stellen anderen mij soms ook deze o zo lastige vragen en de laatste tijd merkte ik dat ik een beetje zoekende was. Natuurlijk geniet ik van alle prachtige opdrachten en mijn waardevolle opdrachtgevers, maar het werden er steeds meer. Mijn agenda raakte overvol en ik raakte (bijna) verstrikt in alle afspraken en deadlines. Simmertwirre werd steeds meer een communicatiebureau die dit deed, en dat, en dat kan ook. Ofwel ik deed precies het tegenovergestelde van wat ik mijn klanten adviseer. En toen kreeg ik kiespijn.

 

Kiespijn

Kiespijn komt uit de koker van Marit van der Sleen www.groeiendezaken.nl, die ondernemers uitdaagt om keuzes te maken zodat ze kunnen groeien als ondernemer. Het begon met een zeurend onbestemd gevoel. Tot die ene avond waarop ik een hoogst irritante man ontmoette die mij het vuur aan de schenen legde en ook nog eens de spijker op de kop wist te slaan. Ja, zo gaat dat met irritante mensen, die leggen vaak een pijnplek bloot. Ze vertellen je zomaar iets wat je eigenlijk niet wilt horen. En toen wist ik het zeker: ik heb kiespijn.

 

Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling leek mij de beste oplossing. Ik ben diep bij mijzelf en bij anderen te rade gegaan. Steeds beter kreeg ik helder waar mijn ultieme kracht ligt en waar ik ontzettend veel energie van krijg: internationale marketingcommunicatie. Alles werkt net even anders, of helemaal anders, als je met je bedrijf over de grens gaat. En er liggen ontzettend veel kansen voor Nederlandse ondernemingen. Bovendien zie ik dat lang niet elk communicatiebureau hier kaas van heeft gegeten en wat is er nu mooier om zowel exporterende bedrijven als collega’s van expertise te kunnen voorzien.  En waar mijn verhaal een tijd lang als een oude, te krappe jas aanvoelde, zit de nieuwe als gegoten.

 

Nieuw (in)zicht

Verlost van de kiespijn is deze blog een eerste stap richting de internationale toekomst. Dit jaar zal mijn nieuwe koers meer en meer vorm krijgen in doen, maar ook in laten. En mag ik hierbij nog even een irritante vraag stellen? Hoe ziet jouw toekomst er eigenlijk uit?

Share

4 reacties op “Na kiespijn volgt… een koerswijziging”

  1. maaike schreef:

    Hoi Engelien,

    Myn komplimenten. Wat in moaie, iepen en earlike blog. Ik fien it hiel knap dasto, ondanks dat die man irritant wie, toch wat dien hast mei syn miening. Niks moeiliker as je eigen overpeinzingen, strubbelingen en keuzes bleat lizze en der dan ek noch wat mei dwaan.

    Zet ‘m op!

    Maaike

  2. Amarins schreef:

    Heerlijk inspirerend!

    Vorig jaar heb ik besloten mijn carrièreswitch te maken! Ook ik heb mijn ideeeen kracht bijgezet door het om te zetten in concrete doelen en het van mij af te typen, en dat voelde heerlijk! (Zie weblog) … En toen werd het stil.. Bijna een jaar later ben ik erachter waarom het stil werd, ik moet moeten! Nu mijn werkgever mij helaas niet meer nodig heeft heb ik besloten mijn stap te zetten! Ik ga de marketing communicatie in! Ik heb een passie voor schrijven, en wil proberen mijzelf als zzper op de markt te zetten! Nee, wacht, ik zeg het verkeerd:

    Ik begin mijn eigen bedrijf!
    Fingers crossed 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *